miscellanea
T. URIAN

Obsesiile vremii noastre

Articol publicat în ediția 1/2020

Institutul Goethe și Institutul Francez au organizat la București, între 21 și 27 noiembrie Zilele Filmului German. O șansă pentru cinefilii din România să vadă cele mai reprezentative producții ale prezentului cinematografiei germane și să se familiarizeze cu limbajul cinematografic promovat de tinerii regizori din această țară. Au fost aduse cele mai recente filme (mai toate produse în ultimii doi ani), în majoritatea lor, realizate de regizori tineri și foarte tineri, născuți după anul 1980, și, cel puțin pentru mine, necunoscuți. Toate au ca numitor comun o anumită tendință de punere în discuție (sau măcar de a oferi prilej de meditație) a unor probleme fundamentale ale lumii noastre. Dincolo de limbajul cinematografic specific foarte cinematografiei germane actuale (vizibil și în noile producții germane difuzate pe Netflix), caracterizat adesea printr-un limbaj necenzurat, muzică de hip-hop sau foarte zgomotoasă, scene de un naturalism împins la limită, puseuri de violență fizică, fiecare film prezentat a vorbit în felul său despre alienarea omului în lumea de azi, decerebrată, grăbită, hipertehnologizată, mecanică, despiritualizată, golită de valori și de sentimente. Singurătatea, nesiguranța, lipsa de afecțiune, fenomenul bullying din școli, copilăriile ratate, dureroasa senzație de inutilitate a vârstnicilor, fragilitatea legăturilor umane, dilemele cetățenilor minoritari, toate au reprezentat fundalul, comunicat direct sau intuit al mai tuturor filmelor prezentate în cadrul Zilelor. Și pentru că tot acest „desant” al tinerilor regizori germani (chiar dacă nu toți sunt născuți în Germania) trebuia să aibă un portdrapel, întreaga selecție s-a centrat în jurul prezenței legendarului regizor Werner Herzog, patriarhul cinematografiei germane. Cel mai recent film al acestuia, Familly Romance, LLC, a șocat, dar din cu totul alte motive decât am fi tentați să o credem. El se înscrie perfect în tematica selecției (vorbește despre singurătate, despre nevoie de afecțiune, despre tristețea copiilor crescuți de un singur părinte, lipsa lor de comunicare în familie și în societate, interiorizare excesivă, frustrare socială, teamă de cei din jur, nefericire), dar limbajul cinematografic este cu totul altul. Pentru că Familly Romance, LLC este un film… japonez, realizat în Japonia, vorbit în limba japoneză, interpretat doar de actori japonezi. Este primul film japonez realizat de Werner Herzog, cu o echipă tehnică germană. Iar performanța sa este uluitoare. Pentru că Herzog nu doar că spune o poveste europeană în limba japoneză, dar chiar face un film japonez în adevăratul înțeles al cuvântului. El reproduce tehnicile de filmare japoneze, modul de gândire japonez, face acel mers pe sârmă între delicatețea florilor de cireș japonez și hipertehnologizare, între acuratețea ușor naivă a unor candori umane și reproducerea lor industrială, cu maximă precizie. Poate că ceea ce face Werner Herzog în acest film este să reproducă felul în care percepe un european sufletul japonez. Poate că noi, spectatorii europeni, ne recunoaștem în acest film propria noastră viziune despre modul de gândire japonez și de aceea acest film ni se adresează nouă, mai mult decât japonezilor. Nu am niciun ecou, dar m-ar interesa foarte tare să știu cum a fost primit în Japonia filmul lui Werner Herzog. În Europa, el a fost selectat în competiția oficială a Festivalului de la Cannes.

Absolut toate filmele prezentate în cadrul Zilelor filmului german au această calitate de a predispune la lungi discuții estetice, tematice și chiar despre prezentul lumii în care trăim și viitorul ei plin de necunoscute. Felicitări lui Andrei Șendrea, cel care a realizat selecția filmelor pentru acest eveniment cultural cu adevărat memorabil!